Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Oportunitati de afaceri - Realizarea de videoclipuri muzicale

de Petre Badica, Silvia Bucsan 22 Iun. 2007 6158
5 din 2 voturi
RATING UTILIZATORI
67% dintre cititorii acestui articol l-au considerat folositor
35% dintre vizitatorii nostri citesc cel putin 3 articole pe zi
47% dintre cei care ne citesc au o afacere de succes

Prin anii 2000-2001, piata muzicala autohtona s-a extins foarte mult - atunci au aparut foarte multe trupe noi, iar vanzarea de albume a fost in continua crestere.



Urmare a acestui fenomen, casele de discuri au inregistrat venituri frumoase, permitandu-si sa investeasca in realizarea de videoclipuri.

In acel moment, foarte putina lume stia ce implica productia de clipuri. Dar incet-incet lucrurile s-au limpezit si pana la urma s-a descoperit ca nu era vorba decat de o chestiune de organizare, sarcina care a revenit producatorului. Producatorul este cel care lucreaza cu o retea intreaga de oameni, de la reprezentantii casei de discuri, la artist, regizor, scenarist, operator etc., avand rolul de a-i aduna pe toti cei enumerati, dar si pe multi altii, si de a face ca acest angrenaj sa functioneze cu precizie elvetiana.

In acest articol ne vom referi, asadar, la activitatea unui producator, o activitatea dinamica, atractiva si care poate aduce un castig de 1.500 de euro pentru fiecare videoclip.

Investitia initiala
Suma cu care puteti intra intr-o astfel de afacere nu e mare. Aveti nevoie de un sediu situat intr-o zona cat mai centrala, de un birou, un telefon fix, o masina personala. De asemenea, trebuie sa gasiti o oferta foarte avantajoasa la o companie de telefonie mobila, pentru ca veti avea nevoie sa vorbiti foarte mult la telefon. La inceput nu sunt necesare calculatoare ultraperformante, doar unul sau doua. Ca urmare, suma totala pentru a intra in afacere se ridica la cateva mii de euro.

Problema cea mare este in alta parte. Cineva care nu a avut niciodata legatura cu industria muzicala si vrea dintr-o data sa intre in acest business va avea mari dificultati. In primul rand pentru ca va gasi foarte multe usi inchise, ceea ce inseamna acces blocat la regizori, la artisti etc.

Investitie initiala
pentru o firma cu trei angajati
Chiria unui sediu.............3 luni x 500 euro = 1.500 euro
Telefoane mobile.....................3 x 100 euro = 300 euro
Masina in leasing....................................350 euro 
Salarii...................................3 x 350 euro = 1.050 euro
Calculatoare.........................2 x 500 euro = 1.000 euro
Fax....................................................100 euro
                                        Total investitie      4.300 euro

[demo]

Cum se face un videoclip?
Teoretic, procedura pare simpla si ea urmeaza cateva etape clare. Casa de discuri va prezinta o melodie. Dvs., ca producator, o prezentati la randul dvs. unui regizor si asteptati un raspuns pozitiv de la el, in sensul ca e de acord sa realizeze un scenariu. Dupa ce ati obtinut scenariul, urmatoarea etapa este conceperea unui buget in cele mai mici detalii.

Cu aceasta documentatie completa va prezentati in fata artistului sau a casei de discuri. Discursul pe care mergeti e simplu: daca doriti sa lucram dupa acest scenariu gindit de regizorul X, va costa suma aceasta de bani. Urmeaza, inevitabil, niste negocieri care se duc in jurul bugetului.

De obicei, artistul spune ca nu dispune de suma respectiva si atunci incercati sa identificati la ce se poate renunta: o locatie, o camera de filmat, un stilist etc. In majoritatea cazurilor, casa de discuri se plange ca bugetul e cam mare, iar producatorii argumenteaza ca, pentru realizarea unui videoclip de calitate, bugetul respectiv e oricum prea mic.

Dupa ce ati ajuns la un acord cu artistul si cu casa de discuri, incepe propriu-zis productia. Trebuie gasite locatiile potrivite, care pot fi dintre cele mai diverse: un colt de strada, o casa, un varf de munte etc. Cel mai mic buget cu care se poate lucra este de 2.000-3.000 euro, iar un buget mare, in Romania, ajunge la 15.000 euro. Exista si artisti mai extravaganti, care isi permit sa arunce in joc sume de pana la 30.000 euro.

Seful echipei este producatorul. El face bugetul, angajeaza personalul de care e nevoie pentru realizarea clipului. Tot in sarcina producatorului cade stabilirea unei zile de filmare care sa convinga tuturor celor implicati in proiect. Si, de asemenea, tot producatorul se ingrijeste ca toata lumea, inclusiv personalul pentru echipament si decoruri, sa fie la timp pe platou.

Se poate spune ca exista doua echipe. Seful creativ este regizorul si el are rolul primordial. Sunt trupe sau case de discuri care, atunci cind se adreseaza unui producator, ii impun sa colaboreze cu un anumit regizor. Daca regizorul in cauza accepta sa faca un scenariu pentru o anumita piesa, se poate spune ca treaba este pe jumatate rezolvata. Apoi, e nevoie de un scenograf care se ingrijeste de amenajarea locatiei si de o echipa intreaga care se ocupa de imaginea artistului. Uneori e nevoie si de un coregraf. Acestia sunt oamenii implicati in partea artistica.

In ceea ce priveste partea tehnica, se poate filma cu o camera digitala pe umar, dar uneori e necesar sa folositi mai multe camere si sa inregistrati pe pelicula. Inchirierea unei camere foarte performante poate costa, doar pentru 24 de ore, 500 de euro. Apoi, aveti nevoie de lumini si de tot ceea ce implica acestea: proiectoare de mare putere, oglinzi etc. Nu o data va trebuie si soferi.

Cel mai greu este cu trupele aflate la debut si care-si finanteaza fie in parte, fie integral videoclipul. Pe de o parte, le sperie sumele pe care trebuie sa le plateasca si, pe de alta parte, nu inteleg de ce e nevoie de o armata atat de mare de oameni ca sa le filmeze simplu, in fata unui zid.

Ce spune un profesionist al afacerii?
"Acum multi ani de zile am fost prezentator la Atomic TV", poveste Tudor Hristescu, patronul uneia dintre putinele case de productie de videoclipuri din Romania, Parcfilm.

"Faceam o emisiune interactiva apreciata de public si astfel am luat contact cu multi oameni din domeniul muzical, de la interpreti pana la impresari. Am avut slujba asta vreo trei ani, pana in momentul in care postul a inceput aiba greutati financiare. Salariile au inceput sa se plateasca din ce in ce mai greu. A fost un moment de suspans in viata mea, nu prea stiam ce sa fac. Interesant este ca momentul in care postul Atomic TV  a luat-o in jos a coincis cu cel in care industria muzicala de la noi a explodat. Era anul 2000.

[pagina_noua]

Pot spune fara sa gresesc ca Atomic TV a inventat aceasta moda de a avea videoclip, postul fiind accesibil si trupelor ce nu dispuneau de foarte multi bani. Initial chiar a sustinut productia de videoclipuri. Ulterior, casele de discuri si-au dat seama ca e vorba de o afacere ce functioneaza bine si au preluat modelul occidental - «Facem videoclipuri ca sa promovam trupe»." 

"Abia la aproximativ un an dupa ce am inceput afacerea, prin 2001, am inceput sa am o activitate constanta. Recunosc ca in 2000 era vorba de o activitate sincopata: faceam un clip la doua sau trei saptamani sau poate chiar unul pe luna. Daca tinem cont ca perioadele de vara si iarna sunt perioade moarte, ca nebunia filmarilor inceteaza in iulie, cand lumea intra in vacanta, este evident ca am trecut printr-o perioada foarte dificila", spune Tudor Hristescu.

Primul videoclip realizat a fost pentru trupa Impact, iar piesa se numea "Sapun". "Am senzatia ca a fost cea mai grea productie pe care am facut-o, pentru ca am lucrat aproape de unul singur. La capitolul productie, vreau sa spun. Filmarea a durat 24 de ore si a inceput la ora patru dimineata, cu sase locatii diferite, cu trei mese servite la vreo 15 oameni, cu tot felul de aprobari de la RENEL si primarie", isi aminteste el. "La sfarsitul lui 2001, dupa ce am reusit sa avem un portofoliu, au inceput sa ne caute casele de discuri. Astfel, am capatat o oarecare constanta. Prin 2002, ne permiteam chiar sa operam o anumita selectie a ceea ce produceam."

"Daca ar fi sa fac un circuit al acestei activitatii, el ar arata astfel: primesc CD-ul cu o piesa de la artist; acesta ajunge la regizor care realizeaza un scenariu; scenariul este vazut de producator, care face un buget, cere aprobare pe buget de la casa de discuri/artist si ia un avans pentru productie. Apoi, producatorul urmeaza sa gaseasca locatia, angajeaza echipa completa, are loc filmarea si montajul videoclipului, adica post-productia. In ultima faza, artistului i se prezinta produsul final, se fac unele corectii, se monteaza forma finala si gata", explica patronul de la Parcfilm.

"Locatia este o mare problema in Romania. Si asta pentru ca sunt oameni si oameni. Unii inteleg ca tu trebuie sa filmezi acolo, dar cei mai multi nu realizeaza ca asta-i meseria ta si ca nu vrei decat sa-ti faci treaba. Nu e vorba de o joaca sau un capriciu", explica Tudor Hristescu.

"Poate ca, intr-un fel, facem si noi deranj - mai blocam circulatia, inchidem un restaurant si astfel stricam rosturile oamenilor. Daca filmezi intr-o fabrica sau intr-o piata, inevitabil intrerupi activitatea. E clar ca 15 sau 20 de oameni pot crea deranj in orice loc s-ar afla. Marja preturilor unei locatii e foarte mare, de la cateva sute de euro la peste 1.000. Desigur, exista si cazuri fericite cand trebuie sa filmezi pe strada si totul e gratis."

Trebuie retinut ca principalul avantaj al unei firme de productie este ca nu are nevoie de angajati permanenti, ci de colaboratori. Numarul acestora variaza si poate ajunge, in cazul unor productii de amploare, chiar la 20. Dar firma in sine este tinuta si controlata de putini.

Profitul afacerii pentru un videoclip

Buget                                       6.000 euro

Cheltuieli
Locatie                 400 euro
Decoruri               250 euro
Camere video               300 euro
Doua motociclete               200 euro
Recuzita   500 euro
Regizor    450 euro
Actori       300 euro
Styling artist               350 euro
Operator & sunetisti              350 euro
Masinisti    150 euro
Scenograf   250 euro
Benzina, hrana,
muncitori, curatenie  500 euro
Postproductie   500 euro
                Total                        4.500 euro
 
Profit                                      1.500 euro


Factori de risc

1. Lipsa unei echipe de profesionisti. Productia unui videoclip cere foarte multi oameni, iar factorul uman implica un anumit grad de instabilitate. Spre exemplu, daca nu vine un simplu cameraman puteti pierde ziua de filmare si, in consecinta, foarte multi bani. Daca ati uitat un cablu sau o mufa si trebuie sa filmati in varful muntelui, sunteti legat de maini si de picioare. O astfel de pierdere financiara va poate destabiliza. Riscul creste, de altfel, direct proportional cu dimensiunea bugetului implicat.

2. Lipsa lichiditatilor. De obicei, avansurile de la artisti sau de la casele de discuri vin dupa ce ati filmat videoclipul, de aceea trebuie sa aveti niste bani disponibili pentru a putea acoperi anumite cheltuieli. Este vorba de mii de euro. Pe de alta parte, in cazul in care programul de filmari se prelungeste trebuie sa platiti pe loc orele suplimentare.

Factori de succes

1. Spontaneitatea & stapinire de sine. Pentru ca productia implica un adevarat mecanism uman si tehnic ce trebuie sa functioneze perfect, trebuie sa fiti permanent atent si concentrat. Se poate intampla sa mergeti cu toata echipa intr-o locatie si patronul sa spuna ca nu mai vrea sa inchirieze. Atunci trebuie sa improvizati, sa gasiti rapid o solutie.

2. Capacitatea de a fi un bun manager. Lucrurile merg bine atunci cand exista un control foarte minutios din partea echipei de productie. Ca producator trebuie sa fiti in contact cu toate departamentele pentru a va asigura ca toti si-au facut treaba. Responsabilitatile sunt imense - trebuie sa puneti la dispozitia echipei, cu cea mai mare promptitudine, toata infrastructura.

3. Cunoasterea orasului in amanunt. Daca nu cunoasteti foarte bine orasul, ar trebui sa angajati un om care sa fie expert in asa ceva. Dar nu doar in sensul de a sti unde se afla cutare sau cutare strada, intersectie, cladire, etc., ci mai mult, sa cunoasca arhitectura unor zone, a unor case, parcuri, restaurante, cluburi, pub-uri, pivnite, poduri.

Promovarea se face prin contacte directe
Nu exista firme de productie care sa-si fac reclama in mass-media. Cel mult prin asociere, atunci cand se promoveaza o piesa pe un canal muzical. Trebuie sa ajungeti la nivelul la care sa nu mai aveti nevoie de publicitate, cand toata lumea va cunoaste si apeleaza la dvs. pentru ca a auzit ca ati facut o treaba excelenta pentru X si ca sunteti profesionist. Cea mai buna publicitate este recomandarea unui client multumit.

Foarte importanta este participarea la festivalurile internationale si chiar autohtone de muzica. Aici intalniti foarte multi oameni influenti carora puteti sa le impartiti CD cu videoclipuri realizate de firma dvs.

[pagina_noua]

Casele de discuri negociaza de pe pozitii de forta
Doua sunt aspectele legislative pe care trebuie sa le luati in calcul in aceasta activitate. In primul rand, e necesar sa va familiarizati cu Legea nr. 8/1996, cunoscuta si sub numele de Legea Drepturilor de Autor, si cu unele aspecte privind incheierea contractelor.

Ca producator, trebuie sa semnati un contract cu regizorul prin care cumparati dreptul de proprietate intelectuala asupra acelui produs. Acesta trebuie sa va cedeze foarte multe drepturi, printre care si dreptul de folosinta a scenariului.

O problema delicata este negocierea contractului cu casele de discuri. In general, acestea vor niste clauze care sunt net in avantajul lor, de exemplu doresc sa se specfice faptul ca, daca nu le place videoclipul, il pot refuza. E o problema foarte mare, pentru ca in contract nu se poate stipula ce criterii trebuie luate in calcul pentru refuzul unui produs. In cazul in care casa de discuri refuza un videoclip, producatorul ramane doar cu avansul, adica 30-50%.

Legea Drepturilor de autor
Operele cinematografice si alte opere audiovizuale

Art. 64.
Opera audiovizuala este opera cinematografica sau opera exprimata printr-un procedeu similar cinematografiei, care utilizeaza imaginea sau combinarea sunetului cu imaginea.

Art. 65.
(1) Regizorul sau realizatorul operei audiovizuale este persoana fizica ce isi asuma conducerea crearii si realizarii operei audiovizuale, in calitate de autor principal.
(2) Producatorul unei opere audiovizuale este persoana fizica sau juridica ce isi asuma responsabilitatea producerii operei si, in aceasta calitate, organizeaza realizarea operei si furnizeaza mijloacele necesare tehnice si financiare.

Art. 66.
Sunt autori ai operei audiovizuale regizorul sau realizatorul, autorul adaptarii, autorul scenariului, autorul dialogului, autorul muzicii special create pentru opera audiovizuala si autorul grafic pentru operele de animatie. In contractul dintre producatorul si regizorul sau realizatorul operei, partile pot conveni sa fie inclusi ca autori ai operei audiovizuale si alti creatori care au contribuit substantial la crearea acesteia.

Art. 67.
(2) Opera audiovizuala se considera finita, cand versiunea definitiva a fost stabilita de comun acord intre autorul principal si producator.

Art. 68.
(1) Dreptul la adaptarea audiovizuala este dreptul exclusiv al titularului dreptului de autor asupra unei opere preexistente de a o transforma sau de a o include intr-o opera audiovizuala.
(2) Cesiunea dreptului prevazut la alin. (1) se poate face numai pe baza unui contract scris intre titularul dreptului de autor si producatorul operei audiovizuale, distinct de contractul de editare a operei.

Art. 71.
(1) In lipsa unei conventii contrare, remuneratia pentru fiecare mod de exploatare a operei audiovizuale este proportionala cu incasarile brute rezultate din exploatare.
(2) Producatorul este obligat sa remita autorilor, periodic, situatia incasarilor percepute dupa fiecare mod de exploatare. Autorii vor primi remuneratiile cuvenite fie prin intermediul producatorului, fie direct de la utilizatori, fie prin organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor, pe baza contractelor generale incheiate de acestea cu utilizatorii.
(3) Daca producatorul nu finalizeaza opera audiovizuala in timp de 5 ani de la incheierea contractului sau nu difuzeaza opera audiovizuala intr-un an de la finalizarea acesteia, coautorii pot cere rezilierea contractului, daca nu s-a convenit altfel.

Dezvoltarea afacerii
Cand vreti sa dezvoltati o astfel de afacere, cel mai indicat este sa va indreptati atentia spre domeniile adiacente. Spre exemplu, o investitie excelenta si un pas inainte ar putea fi achizitionarea unei camere de filmat proprii, astfel incat sa nu mai fie nevoie sa inchiriati de fiecare data una. Apoi, puteti investi intr-un grup de montaj, care poate ajunge la 10.000 euro.

O miscare inteligenta ar fi orientarea catre productia de clipuri publicitare si de emisiuni de televiziune. Trecerea catre aceste domenii se poate face relativ usor, avand deja cunostinte in domeniu, infrastructura si echipamentele necesare. Ar fi un urias pas inainte sa puteti intra in industria publicitara, unde se ruleaza sume mult mai mari.

Un alt palier pe care se poate dezvolta aceasta afacere il reprezinta atragerea unor productii din strainatate. Este posibil sa se produca un fenomen similar cu cel din cinematografie, unde tot mai multi straini vin sa faca filme in Romania. De ce in viitorul apropiat sa nu avem staruri muzicale care sa vina sa filmeze clipuri la noi?

 

 



Tags: afacerebanieurovideoclipuri

Urmareste-ne pe Google News

Votati articolul

Rating:
Nota: 5 din 5 - 2 voturi.

Articole conexe

Caciu: 150 de milioane de euro disponibile pentru digitalizarea IMM-urilor

de Bianca Tila
21 Mar 2024
Antreprenorii au posibilitatea de a beneficia de granturi de pana la 150 de milioane de euro pentru dezvoltarea tehnologiilor digitale avansate pe...

De ce spalatoria auto self-service este o idee buna de afacere

de Idei de afaceri
01 Mar 2024
Spalatoriile auto self-service reprezinta o oportunitate foarte interesanta de afacere. Afla ce avantaje aduce aceasta optiune, cum sa iti calculezi...

Afacerile cresc in 2023. Piata romaneasca de cafea out of home se ridica la 600 de milioane de euro

de Bianca Tila
27 Iul 2023
Piata romaneasca out of home reprezinta o industrie care se ridica la 600 de milioane de euro. O treime din aceasta suma a fost generata in...

Samsung lanseaza un nou program in Europa, Self Repair

de Bianca Tila
20 Iun 2023
Samsung lanseaza programul "self repair" in Europa. Cu ajutorul acestuia, utilizatorii pot incerca sa-si repare singuri dispozitivele stricate....

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Idei de afaceri

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016




Rentrop ∧ Straton

Citeste Raportul Special GRATUIT

Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
Idei de Afaceri pentru 2024: 5 idei pentru Profit maxim
 
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Idei de AFACERI 2024







[x]